co jeść przy cukrzycy typu 2

Co jeść przy cukrzycy typu 2?

Pytanie "Co jeść przy cukrzycy typu 2?" zadawane jest niemal przez każdego, kto właśnie dowiedział się o chorobie. Wątpliwości z dnia na na dzień przybywa. W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć temat diety w cukrzycy. Dla osób początkujących będzie to dobra lekcja na początek.

Cukrzyca typu 2 to choroba, na którą wpływ ma wiele czynników. Główne przyczyny cukrzycy typu drugiego to otyłość oraz insulinooporność. Rozpoznać cukrzycę typu 2 można wyłącznie za pomocą oznaczenia stężenia glukozy we krwi żylnej. Pamiętaj, że zdiagnozowanie cukrzycy za pomocą glukometru jest niedopuszczalne. Glukometr służy do samokontroli chorego. Czym jest samokontrola? To sytuacja kiedy już wiesz, że chorujesz i używasz go do samodzielnego sprawdzania poziomu cukru. Głównie na czczo, przed posiłkami, po posiłkach, czy w chwili kiedy źle się czujesz (jest Ci słabo, czujesz drżenia). W przypadku cukrzycy, mam tu na myśli właściwie każdy jej typ, efekty leczenia zależą w dużym stopniu od samego chorego. Jego systematyczności w samokontroli, ale też chęci i nastawienia.

Leczenie cukrzycy typu 2 (i tu niezależnie od tego czy przyjmujesz tabletki, czy podajesz sobie insulinę) polega przede wszystkim na zdrowym odżywianiu. Leczenie cukrzycy dietą jest nieodłącznym elementem terapii każdego cukrzyka.  Dlatego też każda osoba z cukrzycą powinna być edukowana i wspierana przez zespół specjalistów na każdym etapie choroby. Tak aby tych pytań „co jeść przy cukrzycy?” było jak najmniej. Skoro jesteśmy w tematyce żywienia w cukrzycy to chciałabym zwrócić Twoją uwagę również na masę ciała. To ile ważysz ma bardzo duży wpływ na przebieg choroby. U osób z nadwagą i otyłością zalecamy redukcję masy ciała (schudnięcie). Znajomość zasad diety cukrzycowej oraz zastosowanie ich w codziennym żywieniu znacznie ułatwi Ci utrzymywanie glikemii na dobrych poziomach, jak również na wspomnianą wyżej redukcję masy ciała.

Na czym polega odpowiednia dieta, dieta cukrzyka, dieta diabetyka, dieta w cukrzycy, zwłaszcza w cukrzycy typu 2? Co właściwie osoby mające cukrzycę powinny jeść? Jakie są najważniejsze zasady diety?

Zacznę od tego, że produkty spożywcze możemy podzielić na 6 grup:

  1. Produkty zbożowe
  2. Warzywa i owoce
  3. Mleko i produkty mleczne
  4. Mięso, jaja, ryby
  5. Tłuszcze
  6. Cukier, słodycze, alkohol
Wszystko to, co kupujesz w sklepie spożywczym, a więc wszystko to, co ląduje na Twoim talerzu możemy zaliczyć do którejś z tych grup. Zapewne wiesz, że jedne z tych produktów są mniej lub bardziej zalecane osobom, które na co dzień stawiają sobie za cel kontrolowanie cukrzycy typu 2. Z punktu widzenia dietetyka chciałabym abyś nauczył/a się wybierać te produkty spożywcze, które będą służyć Twojemu zdrowiu, a także sprzyjać utracie masy ciała. Dlatego aby uprościć Ci to zadanie poniżej znajdziesz wszystkie 6 grup z produktami, które są zalecane w cukrzycy typu 2. Postaraj się teraz z większą świadomością podchodzić do codziennych/tygodniowych zakupów. I pamiętaj, że czasem nawet mała zmiana potrafi zrobić dużą różnicę, np zmiana tłuszczu do smażenia (smalec zamienić na olej rzepakowy lub oliwę z oliwek). Dieta cukrzycowa powinna być różnorodna, wybieraj produkty z każdej grupy. Odpowiadając na pytanie, które właśnie pojawiło się w Twojej głowie, „czy mogę jeść słodycze i ciasta?” Tak, możesz zjeść ciasto, możesz zjeść słodycze. Staraj się natomiast wybierać te zdrowsze pozycje – wybierz szarlotkę, a nie ciasto ze słodką masą albo całe oblane masą cukrową. Jeść owoce również możesz, warto jednak kontrolować ich ilość.

Poniżej szczegółowy podział produktów spożywczych, które warto uwzględnić w swoim jadłospisie.

1. Produkty zbożowe
  • chleb żytni, chleb razowy, chleb z ziarnami i otrębami, chleb graham, pieczywo orkiszowe, pumpernikiel
  • kasza pęczak, kasza gryczana, kasza orkiszowa
  • ryż dziki, ryż brązowy, ryż paraboiled, ryż długoziarnisty
  • makaron razowy, pełnoziarnisty, makaron z pszenicy durum, makaron z ciecierzycy
  • płatki owsiane górskie, otręby pszenne, owsiane, gryczane, musli bez dodatku cukru
  • mąka żytnia, mąka owsiana, mąka sojowa, mąka z ciecierzycy

 


2. Warzywa i owoce

  • pomidor, ogórek świeży, kalafior, kapusta pekińska, brokuły, rzodkiewka, sałaty, cykoria, szpinak, szparagi, szczypiorek, cebula, czosnek, kapusta kiszona, fasolka szparagowa, papryka, por, dynia, jarmuż, kalarepa, kapusta biała, czerwona, boćwina, rzepa, buraki, bób, soja, soczewica, fasola, ziemniaki
  • jabłka, gruszki, arbuz, grejfruty, poziomki, truskawki, maliny, żurawina, agrest, borówki, brzoskwinie, jagody, czereśnie, jeżyny, morele, mandarynki, pomarańcze, porzeczki, wiśnie, śliwki, banany (niedojrzałe), winogrona
3.  Mleko i produkty mleczne
  • jogurt naturalny, kefir naturalny, maślanka naturalna, zsiadłe mleko, mleko 1,5%, mleko 2%, twarożek ziarnisty, serek grani naturalny, ser biały chudy, ser biały półtłusty
4. Mięso, jaja, ryby
  • indyk, kurczak, chuda wołowina, cielęcina, chude wędliny drobiowe
  • jaja gotowane na miękko, w koszulce, jajecznica bez dodatku boczku
  • tuńczyk w sosie własnym, dorsz, sola, mintaj, morszczuk, łosoś, miruna
5. Tłuszcze
  • olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z wiesiołka, olej z pestek dyni, olej z czarnuszki
  • orzechy włoskie, orzechy laskowe, orzechy makadamia, orzechy piniowe, pestki dyni, słonecznika, siemię lniane
6. Cukier, słodycze, alkohol
  • zamienniki cukru, ksylitol, stewia, erytrol (jeśli jest potrzeba spożycia cukru)
  • słodycze najlepiej przygotować samemu w domu, domowe ciasta ze zmniejszoną ilością białego cukru, ciasta z dodatkiem erytrolu, domowe ciasteczka z nasionami i orzechami
  • alkohol, tu nie polecam nic

Staraj się aby posiłki, które przygotowujesz były urozmaicone, np.

Jednego dnia

Śniadanie – kanapki z wędliną drobiową, rukolą i pomidorem, jajko na miękko
II śniadanie – jogurt naturalny z malinami i otrębami
Obiad – mięso z piersi kurczaka, ziemniaki i surówka z pomidorów z cebulą skropiona oliwą z oliwek lub olejem lnianym
Kolacja – sałatka z kaszy orkiszowej z tuńczykiem, papryką, kukurydzą i natką pietruszki

Drugiego dnia

Śniadanie – musli bez cukru z dodatkiem świeżych owoców, np jabłka, gruszki
II śniadanie – sok wielowarzywny
Obiad – dorsz pieczony, ryż brązowy i surówka z kapusty czerwonej
Kolacja – kanapki z twarożkiem z ogórkiem, rzodkiewką i koperkiem

W uproszczeniu chodzi o to, żeby jeść różnorodnie. Dziś na obiad jesz mięso, to jutro zjedz rybę. Dziś i wczoraj jadłeś na śniadanie kanapki, jutro zjedz owsiankę. Jeśli obiad gotujesz na dwa dni, nie przejmuj się. Na kolejne dwa dni przygotuj obiad wykorzystując produkty z innej grupy. Dostarczysz wtedy organizmowi wszystkich niezbędnych wartości odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. Spożywaj 4-5 posiłków dziennie, nie spiesz się, jedz powoli, dokładnie przeżuwaj. Ostatni posiłek powinien być spożyty nie o godzinie 18, a 2-3 godziny przed snem 🙂 Jeśli chodzisz spać o 22:30 kolację spokojnie możesz zjeść koło 19:30-20:30.

I jeszcze na koniec ważna informacja.

Pamiętajcie o badaniach profilaktycznych. Prawdopodobnie jesteś chory i wydaje Ci się, że jest to dla Ciebie zbędna informacja. Może jesteś zdrowy i czytasz ten artykuł z powodu swojego chorego rodzica lub współmałżonka? Zupełnie nie starcza Ci już czasu żeby pomyśleć o sobie? To duży błąd. W przypadku cukrzycy typu 2 objawy mogą być niewidoczne nawet kilka lat. Efektem jest później diagnoza z występującymi licznymi powikłaniami. Dlatego badaj się.

Jeśli masz jakieś pytania, które wpisują się w tematykę tego artykułu, „Co jeść przy cukrzycy typu 2?” i nadal są dla Ciebie problematyczne i niejasne – napisz. Chętnie pomogę Ci rozwiać wątpliwości. To miejsce w końcu temu służy. Na Wasze wiadomości staram się odpisywać na bieżąco. Zapraszam Cię również do przeczytania innych artykułów dostępnych na stronie.

Co znajdziesz w artykule?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email