Nudności

0
43
A nurse standing with her arms crossed smiling and looking at the camera; behind her a multi-ethnic group of medical professionals stand together in a hospital building.

Nudności często są w powszechnym pojęciu utożsamiane z wymiotami, co jest nie do końca prawdą. Owszem, często te dwie dolegliwości są ze sobą związane, jednak nudności mają zdecydowanie łagodniejszy przebieg. Przyczynami nudności mogą być silne emocje, zła dieta, zwłaszcza jeśli jest to dieta typu „głodówki”, ale również brak poszczególnych składników przy odpowiedniej ilości innych. Poza tym wszelkiego typu patologiczne zmiany w układzie pokarmowym mogą objawiać się nudnościami. Nie jest to przypadłość zagrażająca zdrowiu, jednak może wskazywać na pewne chorobowe zmiany w organizmie- i to nie tylko ze strony układu pokarmowego, ale tez oddechowego i krwionośnego, stąd też nie wolno lekceważyć często powtarzających się nudności. Zapobieganie ogranicza się właściwie do stosowania zbilansowanej diety, natomiast w przypadku wystąpienia nudności dobrze jest wypić sporą objętość obojętnego płynu, na przykład gorzkiej herbaty lub naparu z mięty czy dziurawca. Nudności powinny ustąpić, o ile są następstwem nieprawidłowego działania układu pokarmowego. W przeciwnym razie należy zaczerpnąć świeżego powietrza i chwilę odpocząć. Jeśli nudności zdarzają się często to należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Jedną z coraz częściej występujących chorób, pretendującą już do miana choroby cywilizacyjnej jest rak jelita grubego. Jest o nowotwór najczęściej złośliwy polegający na patologicznym rozroście mięśniówki jelita grubego. Przyczyn jednoznacznie nie ustalono, przypuszcza się jednak, że istnieje pewna grupa czynników, które w znaczący sposób zwiększają ryzyko zachorowania. Po pierwsze jest to wiek powyżej sześćdziesiątego roku życia, choroba ta dotyka poza tym głównie mężczyzn. Ponadto zakłada się, że istnieją jakieś czynniki genetyczne predestynujące do zachorowania na ten nowotwór, a nie bez znaczenia pozostaje też wystąpienie polipów jelita oraz źle zbilansowana dieta. Objawy na początku, jeśli są w ogóle, to wysoce niespecyficzne. Również późniejsze nie pozwalają na szybką i pewną diagnozę, stąd jedynym pewnym sposobem stwierdzenia lub wykluczenia raka jest metoda wziernikowania lub, jeśli narośla rakowe powstają w okolicy odbytu, wymacanie ich podczas zabiegów higienicznych. Problemem w leczeni raka jelita grubego jest wyłącznie jego kiepski wskaźnik wykrywalności, ponieważ wcześnie wykryty rak jelita grubego jest chorobą podlegającą całkowitemu wyleczeniu

Ropień wątroby jest chorobą, która obecnie nie występuje zbyt często, w związku tym jednak istnieje spora szansa, że nie zostanie odpowiednio zdiagnozowany w krótkim czasie. Jest to choroba wywoływana przez kilka ze znanych rodzajów bakterii (Klebsiella, Streptococcus, Psudomonas i Eschericha coli), wiąże się z chorobami dróg żółciowych lub urazami powstałymi wskutek przeszczepienia wątroby. Przyczyną obniżenia liczby zachorowań jest udoskonalenie metod leczenia zakażeń wewnątrz jamy brzusznej. Wciąż jednak można spotkać się z przypadkami perforacji jelita ślepego lub innego narządu położonego w bezpośredniej bliskości wątroby oraz zapaleń pęcherzyka żółciowego lub dróg żółciowych lub naciekającego raka. Jest to choroba stwarzająca bezpośrednie zagrożenie dla życia, ponieważ poza bardzo wysoką gorączką może prowadzić też do pojawienia się płyny w opłucnej, intensywnej biegunki i silnych wymiotów. Jeśli ropień ma tylko jedno ognisko może zostać usunięty operacyjnie, w przypadku ropni mnogich konieczne jest zastosowanie silnych antybiotyków, a jeśli ropniowi wątroby towarzyszy uszkodzenie dróg żółciowych to niezbędne może okazać się ich protezowanie.